søndag 15. september 2013

TAIYO


I dag vil eg fortelle litt om Taiyo.
Vi bestemte oss på vårparten at vi skulle prøve å få oss en allergivennlig hund. Etter en del kikking på nett, fant vi ut at en Bichon Havanaise var rette rase for oss. Så begynte søket om å finne en hvalp som vi kunne få kjøpt. Og der plutselig en dag fant eg et bilde av Taiyo på nett. 
    Forelsket meg med en gang i han. Mye på grunn av fargene, - men også det hærlige bildet av han på nett - der han nesten hoppet ut av skjermen. Etter en del frem og tilbake-mailing og telefoning sa endelig Elin (oppdretteren) at ok, eg sku få kjøp han. Og etter en liten mnd. venting kunne vi endelig kjøre til Troms for å hente han. Første møte var bare helt hærlig. Om mulig vart eg enno meir forelsket, og Frode falt også helt for gutten :)
Nu har vi hatt han i tre flotte mnd og vi blir bare mer og mer forelsket. Tror nok Aron også ble fort forelsket i han, også ho Anett. "Besteforeldre" har også falt for han, - noe som ikke er rart da :)
Navnet Taiyo kom fram etter en loddtrekning. Egentelig skulle han hete noe sånn som Suki, som betyr måne på japansk. Men så syns eg det vart litt for feminint, og vi har jo en "måne" i familien fra før av....  Anett sin katt Luna  ;)  Da foreslo eg at vi kunne gå for det japanske navnet for Sol...  og sånn fikk Taiyo navnet sitt. Japansk fordi mine to skjønne "barn" er veldig opphengt i japansk anime.

Far i huset gjør alt for å skjemme bort "gutten" våres.  Han skulle IKKE være i sofan..., vel han har i allefall eget pledd i sofaen..... - som han ikke ligger på  :)  Han skulle IKKE være i sengen, - vel han er bare litt i sengen om kvelden før vi tar natt og om morran for å vekke oss  ;)  Han skulle BARE få tørrfor,....  der er vi ganske strenge enno - men LITT hundegodt av og til....  :)

Naboen våres var så snill å gi bort deres gamle hundehus, så Taiyo har eget hus også. Ikke for det, det bi ikke brukt !  Taiyo er sånn at han ikke vil være ute alene, - han MÅ ha øyesyn med en av oss heile tia, ellers kommer han springene og leter etter oss :)  Sånn er det både ute og inne. Det er sånn at eg må lukke døra på badet når eg ska på do, - hvis ikke sitter han rett framfor meg og venter mens eg gjør mitt.......  !!
                                                                                                   Like etter at vi hadde fått han, ble han angrepet av en "rottehund" i nabolaget, så han var ganske redd andre hunder en god stund. Men no e han ikke så redd lengre. Han har en kompis litt borti gata her - Bono som er en miniatyrcollie - som han bruker å leke med. Og når vi går tur og møter andre hunder tør han å hilse forsiktig på. Og går det greit, blir han ganske så vill og springer rundt og snuser og herjer med den andre hunden. 
Men her en dag da vi var ute og gikk, - møtte vi en voksen hannhund av samme rase som faktisk var enda mer engstelig enn Taiyo, - og min hærlige valp oppfattet dette etter å ha hilst og prøvd å være litt vill. Han satte seg ned i ro og strakk bare fram snuten sånn at den andre hunden fikk ta iniativet !!!   Han slutter aldri å forbløffe meg med sin inteligens.

Han er en ordentelig mammadalt og følger meg over alt. Akkurat no når eg sitter ved datamaskinen ligger han ved mine føtter. Reiser meg av og til for å røre i fårikålgryta som står på kok på kjøkkenet, - da følger han etter meg på kjøkkenet før vi setter oss ved maskinen igjen. Når eg blir færdig ved maskinen, - setter eg meg i sofaen, - da kommer han etter dit  <3
Det går ikke en dag uten at vi lærer noe nytt, - både vi mennesker og Taiyo.  Så glad for at vi gikk til det skrittet og skaffet oss denne hærlige skapningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar